كنفرانس علمی نوروز در تاجیكستان برگزار شد
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس كمیته زبان و اصطلاحات ریاست جمهوری تاجیكستان در این نشست گفت: هر حرف و نامی كه به نوعی با آیین و میراث فرهنگی ما ارتباط داشته باشد، پاسدار زبان فارسی نیز هست.

'دادخدا سیم الدین اف'، افزود: نوروز یكی از واژه هایی است كه به زبان مادری ما وارد شده و جایگاه رفیع زبان ما را از عهد باستان تاكنون ثابت كرد بطوریكه كلمه نوروز از دیرباز تاكنون بدون ترجمه از سوی دیگر ملل پذیرفته شده است.

وی تصریح كرد: نوروز جایگاهی در بین ملل دنیا دارد كه همگان آن را پاس داشته و گرامی می دارند.

'عثمان نظیر' رئیس بنیاد بین المللی زبان تاجیكی فارسی نیز با تشریح جایگاه نوروز نزد فارسی زبانان و دیگر ملل، گفت: این جشن نزد تمام مردم و سیاستمداران از چنان جایگاهی برخوردار بوده كه بزرگداشت آن را نسبت به دیگر ایام مهمتر می دانستند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز از 'نوروز یا جشن بهار' به عنوان باستانی ترین جشن ها و شاید كهن ترین جشن زنده بشری یاد كرد و گفت: اگرچه ماهیت آریایی و ایرانی جشن نوروز آشكار است و نیازی به ارایه شواهد تاریخی یا كالبد شكافی دو واژه نام 'نوروز' یعنی 'نو' و'روز'نیست اما قوام و دوام رسمیت این جشن كهن در میان اقوام آریایی به معنای انحصار خاستگاه و پیشینه آن در میان اقوام آریایی نیست.

'محمدحسین امیراردوش' با بیان اینكه شواهدی از دیرینگی رواج جشن نوروز در میان اقوام غیرایرانی وجود دارد، افزود: نوروز هیچگاه شكل نژادی و قومی نداشته و همین امر نوروز را در شمار رازهای حیات و نشاط این جشن باستانی از پیش از تاریخ تاكنون قرار داده است.

وی گفت: هم آغوشی نوروز با طبیعت، ماهیتی طبیعی به آن داده و آن را برای مردمان گوناگون آشنا و گوارا كرده زیرا نوروز ساده، صمیمی و طبیعی همچون بهار است.

وی تصریح كرد هرچند پیوستگی نوروز با بهار و تجدید حیات طبیعت به این جشن قابلیت جهانی شدن داده است اما در دوره هایی در پیوستگی جشن نوروز و بهار گسست حاصل شده و مقبولیت و قابلیت جشن نوروزی صدمه دیده كه این امر سبب شده هر از گاهی تلاشهایی برای ترمیم آن صورت گیرد.

اردوش گفت: اشتراك افراد، اقوام و ملتها در شادیها و اندوههای عمیق و دیرین در شمار ذخیره های ارزشمند معنوی است كه با مدیریت درست، ظریف و دقیق از تاثیرگذارترین عوامل همدلی و همگرایی می شود.

رایزن فرهنگی ایران در تاجیكستان ادامه داد: نوروز در شمار جذابترین این ذخایر است و می تواند عاملی موثر در تقویت و تعمیق همگرایی مردمان سرزمینهای حوزه تمدنی نوروز و همچنین مردم نوروزباور دیگر سرزمینها شود.

وی نكوداشت تجدید حیات طبیعت و بزرگداشت آفریننده آن در فضای بهجت زای بهار را از اصلی و اصیل ترین نمادهای مشترك آیین های نوروزی دانست و گفت: همین نماد سبب شده كه ظرفیت نوروز برای همدلی و همگرایی غنی تر شود بطوریكه بزرگترین و تاثیرگذارترین عناصر قومی غیرایرانی در سرزمینهای نوروزی یعنی عربها و تركها، در دوام و قوام نوروز نقشی جدی داشته اند.

اردوش با بیان اینكه نوروز برآمده از اساطیر است و پیش از رسمیت یافتن دین زرتشت نزد اقوام آریایی و ایرانیان بزرگ داشته می شد، گفت: با فراگیر شدن دین زرتشت، نوروز رنگی از این دین به خود گرفت و پس از ظهور دین مبین اسلام و رواج آن در سرزمینهای ایرانی نشانه های زرتشتی نوروز رنگ باخت و آرایه هایی از اسلام بر آن نشست.

وی گفت: امروزه، نوروز مراسمی جهانی است كه در بسیاری از كشورهای جهان جشن گرفته می شود و از مهمترین سرزمینهایی كه خاستگاه نوروز شمرده می شوند، ایران، افغانستان و تاجیكستان سه كشور فارسی زبان هستند كه در دو كشور نخست نوروز به صورت رسمی، آغاز سال نو است.

رایزن فرهنگی ایران پیشنهاد كرد كه اهل فرهنگ و دولتمردان سرزمینهای نوروزی نسبت به تبدیل تقویمهای بیگانه با تقویم های برخاسته از فرهنگ و تمدن اسلامی و احیای مراسم تحویل سال نوروزی با دیگر سرزمینهای نوروزی و زمینه رونق و رسمیت جشن نوروزی را فراهم كنند.

آساق**1558**1577





:: برچسب‌ها: سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: